הידעתם שיש לנו 33 מפרקים בכף הרגל ושקבוצת השרירים בכף הרגל מהווה 25% מכלל השרירים בגוף כולו?

אני חושבת הרבה על התהליך שעברנו מהליכה ברגליים יחפות ועד לסגירת כף הרגל בנעליים. הרי תינוקות לומדים ללכת כאשר הם יחפים. הם מרגשים את המשטח תחתם, מתקרקעים, לומדים תגובות שיווי משקל ואסטרטגיות נפילה, מאפשרים לכל התנועות בכף הרגל להתרחש ולכל המפרקים שבכף הרגל להיות פעילים.

אם כן, מדוע התרגלנו עם השנים להיות עטופים, מוגנים מקובעים ומנותקים מכפות הרגליים שלנו?
ישנן מספר סיבות נפוצות לכך:

  • קר לנו בכפות הרגליים כשאנחנו הולכים יחפים
  • כפות הרגליים מתלכלכות
  • ככפות רגליים הן לא האיבר הכי אסטטי בגופינו עדי כדי כך שאנחנו מעדיפים להסתיר אותן
  • כואב לנו ללכת לא נעליים אחרי שנים של חוסר תנועתיות בגלל שהתרגלנו ללכת עם נעליים

העור בכף הרגל באזור הנושא משקל הוא דק מידי. אנחנו זקוקים לעור עבה יותר שישמש כמשטח חזק בכדי שנוכל ללכת יחפים. כואב לנו גם במפרקי כפות הרגליים כיוון שאין פעילות מספקת של השרירים הקטנים התומכים בהם ויש קריסה של הקשתות בכף הרגל.

הליכה יחפה

הורגלנו לנעול נעליים מגיל קטן, בייחוד אם גדלנו באזור עירוני

חדשות טובות, המצב הפיך!

הליכה יחפה בעלת יתרונות רבים:

  1. אם נחשוף את כפות הרגליים לקור מתחתיהן נשפר את יכולתנו לווסת את טמפרטורת הגוף שלנו. ללא חשיפה לקור אנחנו מאבד בהדרגתיות את היכולת הזו.
  2. נעודד את יכולת החישה בכף הרגל. נשמר את היכולת לחוש את המשטח עליו אנחנו דורכים. נשמר את עבודת השרירים הקטנים בכף הרגל.
  3. התפקוד המורכב של כפות הרגליים ישפיע על תבנית ההליכה שלנו, היציבות ושיווי המשקל שלנו כמו גם על ההולכה העצבית וזרימת הדם.
  4. כפות הרגליים הן האיבר הרחוק ביותר מהלב מה שמעמיד אותן בסיכון לזרימת דם לקויה. לפעילות השרירים בכפות הרגליים ובשוקיים יש השפעה על תפקוד הלב וזרימת הדם כמו גם על ההולכה העצבית.
  5. נתחבר למטען החשמלי של כדור הארץ. נוריד את רמת הדלקתיות בגופינו דרך מעבר יונים שליליים לגופינו ויציאת יונים חיוביים בעקבות המגע עם הקרקע (Grounding)

אז מה עושים בפועל?

מתחילים מתרגילים פשוטים בבית בכדי להחזיר את התחושה, גמישות ועבודת השרירים בכף הרגל. לאחר מכן ניתן בהדרגה לעבור להליכה יחפה בבית ולאחר מכן בחוץ כאשר אנחנו עוברים בהדרגתיות להנעלה מינימלית (barefoot) המתאפיינת בגמישות של הסוליה, מקום רחב לאצבעות, ללא עקב או עקב מינימלי, כף רגל פרושה בתוך הנעל (לא כפכפים או כל נעל אחרת שיוצרת כיפוף באצבעות).

ולסיכום:

כדאי שנקדיש מחשבה לכפות הרגליים שלנו. הגוף שלנו לא יתפקד בצורה אופטימלית אם כפות הרגליים שלנו לא יהיו במצב אופטימלי.

אז איך נדאג לכפות הרגליים שלנו, גדי נוכל ללכת יחפים בחופשיות ללא כאבים ועל מה אנחנו צריכים להקפיד כאשר אנו רוכשים נעליים? על כך במאמר כאבים בכף הרגל – מדריך לטיפול להקלה ומניעת כאב

המלצות וסיפורי הצלחה

כבר לאחר המפגש השני התחלתי להרגיש בהטבה אשר הלכה וגדלה עד למצב בו יכולתי ללכת ללא כאבים… קרא עוד
הגעתי לרחלי עם קביים אחרי אשפוז ארוך במחלקת שיקום כתוצאה מפגיעה נוירולוגית… קרא עוד

הטיפול רחלי שונה מכל מה שהכרתי עד אותו רגע. רחלי מקצועית מאוד… קרא עוד

אני ממליץ לכל מי שקיבל המלצה לניתוח ומתלבט וגם ניסה שיטות טיפול שונות אשר לא צלחו להיפגש עם רחלי ולתת לתהליך איתה הזדמנות… קרא עוד

הטיפול הפיזיותרפי של רחלי נתן לי להרגיש אופטימי ושהמצב הפיך…. קרא עוד

רחלי בולטת במקצוענות, ביסודיות, ובשקט שלה, כפיזיותרפיסטית שיקומית… קרא עוד